با ادامه رکوردشکنی انیمههای سینمایی در سال ۲۰۲۵، انیمه Chainsaw Man: The Movie – Reze Arc پس از اکران رسمی در آمریکای شمالی، توانست با کسب امتیاز ۹۶ درصد از منتقدان و امتیاز ۹۹ درصد از تماشاگران در وبسایت راتن تومیتوز، به موفقیت بزرگی برسد و قرار است به خوبی پاسخگوی تمام انتظارات طرفداران چینسامن یا مرد ارهای باشد.
اینتین – پیش از اکران این انیمه، وبسایت CBR گفتگویی اختصاصی با رایان کُلت لِوی (Ryan Colt Levy)، صداپیشه انگلیسی شخصیت دِنجی (Denji)، انجام داده است. لِوی در این مصاحبه درباره آنچه هواداران میتوانند از تازهترین و احساسیترین بخش چینسامن انتظار داشته باشند صحبت کرده و توضیح داده که این انیمه چگونه در دنیای انیمههای سینمایی جای میگیرد و آن را با آثار هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) و استودیو جیبلی (Ghibli) مقایسه کرده است.
ستاره چینسامن انیمه جدید را با آثار هایائو میازاکی مقایسه میکند
در سال ۲۰۲۵ که برای دنیای انیمهها سالی فوقالعاده موفق بوده و به جای فصلهای اپیزودیک معمول، روند روبهرشدی از اقتباس آرکهای انیمه برای سینما شکل گرفته است، خبرنگار وبسایت CBR از لِوی پرسید که چه چیزی آرک Reze در چینسامن را متمایز میکند؟ لِوی پاسخ داد: «احساس میکنم این داستان واقعاً برای یک اثر سینمایی ساخته شده است. چندین نفر از کسانی که این انیمه را دیدهاند و هیچکدام از آنها همدیگر را نمیشناسند، فقط یک کلمه در توصیف آن به من گفتهاند: میازاکی.»
هایائو میازاکی، نابغه پشت استودیو جیبلی و خالق انیمههای برنده اسکاری مانند شهر اشباح (Spirited Away) و پسر و مرغ ماهیخوار (The Boy and the Heron)، نقش بزرگی در موفقیت جهانی صنعت انیمه داشته است. لِوی گفت: «وقتی مشغول ضبط بودم، مدام به همین موضوع فکر میکردم. با خودم گفتم که انگار این انیمه شبیه یکی از آثار استودیو جیبلی است؛ اما در قالب یک کابوس روانگردان.»
آثار استودیو جیبلی به خاطر تصاویر خیرهکننده و روایتهای احساسیشان شناخته میشوند و میازاکی با آثارش نقطه عطفی در انیمیشن به وجود آورد؛ او ثابت کرد که انیمیشن میتواند بستری برای بیان مفاهیم پخته و عمیق برای تمام سنین باشد. لِوی در ادامه آثار استودیو جیبلی را با آرک Reze در چینسامن مقایسه کرد و آن را داستانی «زیبا و هولناک» خواند که دنیای دِنجی را بهگونهای سینمایی و زنده به تصویر میکشد.
لِوی گفت: «این آرک واقعاً در عمق خودش زیباست و از ابتدا حال و هوای سینمایی دارد و این ویژگی در تار و پود روایتش تنیده شده است. رفتن به سینما و صحبت درباره انیمه، خودش بخشی از داستان است. تاتسوکی فوجیموتو (Tatsuki Fujimoto)، نویسنده چینسامن، یک روایتگر سینماییِ واقعیست که عاشق فیلم است و همین عشق به سینما در نحوه روایتش دیده میشود». او همچنین توضیح داد که چرا آرک Reze به جای یک فصل سریالی، به عنوان انیمه سینمایی بهتر جواب میدهد؛ به گفته او، این تصمیم نتیجه ترکیبِ زمانبندی درست داستان و عمق احساسی آن بوده است.
لِوی در ادامه گفت: «آرک Reze در مقایسه با دیگر بخشهای داستان، فشردهتر است و اگر در نقطه دیگری از چینسامن بودیم، فکر نمیکنم ساخت انیمه سینمایی برایش منطقی به نظر میرسید. این آرک خاص، به قدری عاشقانه، غمانگیز و زیباست که با بسیاری از عناصری که مردم دوست دارند در یک اثر سینمایی ببینند، هماهنگ است. آرک Reze به اندازه کافی صحنهها و موقعیتهای چشمگیر دارد تا یک اثر سینمایی جمعوجور بسازد؛ اما در عین حال، آنقدر بزرگ است که میتواند در مقیاسی وسیع گسترش یابد.»
خوانندگان مانگا میدانند که آرک Reze نقطهای حیاتی در مسیر رشد دِنجی به سمت بلوغ است و لِوی نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: «این آرک شخصیتها را به شکل عمیقتری معرفی میکند. نمایش آن روی پرده بزرگ سینما، جایی که بیننده باید واقعاً روی آن تمرکز کند، اهمیت زیادی دارد. این اثر موفق شده چون از ابتدا قرار بود یک انیمه سینمایی باشد». انیمه Chainsaw Man – The Movie: Reze Arc هماکنون در سینماها اکران شده و به نظر میرسد که موفقیتهای آن ادامه خواهد داشت.
منبع | مجله بازار






