بازی

آیا بازی Marathon شانسی برای موفقیت دارد؟

اگرچه اخیراً استودیوی Bungie از بازی جدیدش، Marathon، پرده‌برداری کرده، اما به نظر می‌رسد تصمیمات درستی در مورد این بازی گرفته نشده است.

اینتین – اخیراً، استودیوی Bungie با نمایش بخش‌هایی از گیم‌پلی رسماً بازی Marathon را معرفی کرد. این بازی که در ژانر Extraction Shooter قرار دارد، تلاش می‌کند با ترکیب مکانیک‌هایی منحصر به‌ فرد و یک سبک هنری جدید این ژانر را متحول کند.

با این حال، بسیاری از طرفداران از همین حالا به دلیل ایراداتی که در رونمایی بازی و اخبار و شایعات پیرامون آن وجود داشت، نگرشی منفی نسبت به بازی Marathon پیدا کرده‌اند. این بازی به‌ نظر می‌رسد بتواند جایگاه خود را در بین عناوین حاضر در ژانر Extraction Shooter پیدا کند، اما استودیوی Bungie به دلیل گرفتن این همه تصمیم پرریسک که در روند توسعه این بازی نقش داشتند، یا بسیار شجاعانه و یا کاملاً خام و نسنجیده عمل کرده است.

به‌عنوان یک بازی، Marathon از نظر ظاهری مشکلی ندارد. مکانیک‌های مبارزه جذاب به‌نظر می‌رسند، بازخوردها از جلسات پیش‌نمایش مثبت بوده و بازی توسط استودیوی مشهور Bungie، با بودجه‌‌ای کلان پشتیبانی می‌شود. اما این تنها نوک کوه یخ است و وقتی عمیق‌تر نگاه می‌کنیم، نقاط ضعف به‌سرعت نمایان می‌شوند.

اولین مشکل این است که بازی‌های شوتر موجود در ژانر Extraction Shooter، به‌ ندرت توانستند در بازار دوام بیاورند. عنوان Escape from Tarkov شاید تنها بازی‌ای باشد که پایداری‌اش در این ژانر را برای سال‌های طولانی حفظ کرده است. همچنین زمان‌بندی ورود Bungie به ژانر Extraction Shooter کمی بد به نظر می‌رسد زیرا در حال حاضر نیز عناوین زیادی در این ژانر وجود دارند. البته هنوز توسعه‌دهندگان زیادی تلاش می‌کنند آثاری در این ژانر تولید کنند. روند ساخت این سبک از بازی‌ها بسیار به موج فراگیر ساخت بازی‌های بتل رویال شباهت دارد، البته با این تفاوت که بسیار از بازی‌های بتل رویال موفق بودند در حالی‌ که در سال‌های اخیر بسیاری از بازی‌های توسعه یافته در ژانر Extraction Shooter شکست خورده‌اند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، Marathon یک بازی پولی با قیمت متوسط خواهد بود؛ چیزی که بسیاری آن را اولین اشتباه بزرگ Bungie می‌دانند. بسیاری معتقدند بازی‌هایی موجود در این ژانر باید به صورت رایگان عرضه شوند و شرکت‌های توسعه دهند به دنبال کسب درآمد از طریق تراکنش‌های درون‌برنامه‌ای باشند. فروش چنین بازی‌هایی دشوار است، چرا که هم ژانر خاصی دارند و هم یک آیپی جدید و ناشناخته هستند.

زمان انتخابی برای عرضه بازی Marathon نیز تعریفی ندارد چرا که همزمان با Borderlands 4 منتشر می‌شود. مجموعه Borderlands با داشتن میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان و سبک هنری خاص و مشابه، ممکن است کار را برای Marathon بسیار سخت کند.

اگرچه ویژگی‌ها و مکانیک‌های خاص گنجانده شده در عنوان Marathon جذاب‌اند، اما این بازی رویکردی بیش از حد پیچیده برای پرداختن به ژانر Extraction Shooter در پیش گرفته است. در اصل، در این ژانر بازیکنان انتظار دارند وارد بازی شوند، نقشه را اجرا کنند و با موفقیت خارج شوند. بر خلاف ادعا‌های موجود، به‌ نظر می‌رسد Bungie در توسعه بازی Marathon این اصل را رعایت نکرده و پیچیدگی‌های خاصی ایجاد کرده است.

این بازی به دلایلی نظیر نداشتن عمق تاکتیکی و فانتزی بودن بیش از حد، برای طرفداران سرسخت ژانر Extraction Shooter ساده به نظر می‌رسد، اما در عین حال برای علاقه‌مندان به شوترهای ساده نیز بیش از حد چالش‌برانگیز است؛ پس دقیقاً بازار هدف Marathon کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا