به تازگی، اولین بروزرسانی بزرگ بازی Assassin’s Creed Shadows با محوریت اضافه کردن ویژگی PSSR به نسخههای PS5 Pro و فعال سازی ردیابی پرتو (Ray Tracing) در حالت گرافیکی متعادل (balanced) منتشر شده است. حال تیم دیجیتال فاندری در جدیدترین ویدیوی خود، به تحلیل فنی و بررسی جزییات این آپدیت پرداخته است.
اینتین – به طور خلاصه، این بروزرسانی ویژگیهایی را که پیشتر توسط توسعه دهندگان وعده داده شده بود را به بازی اضافه میکند. اما در این میان، این کنسول PS5 Pro است که بیشترین بهبودها را در این بروزرسانی نصیب خود خواهد کرد. در آپدیت ۱.۰۲، پلی استیشن ۵ پرو، تنها کنسولی است که ویژگی PSSR یا همان فناوری ارتقا مقیاس سونی را برای این عنوان دریافت خواهد کرد. دارندگان نسخه PS5 Pro این عنوان، میتوانند با مراجعه به منوی تنظیمات بازی، این ویژگی را فعال کرده و از پایداری بیشتر تصویر، کیفیت Anti-aliasing (صافی گوشهها) بهبود یافته و کیفیت بهتر اجزای قابل مشاهده در فواصل دور، لذت ببرند.
برای متوجه شدن تغییرات در گیمپلی، بهترین مکان فضای سبز و و محیط طبیعی درون بازی است. در حالی که حالت TAAU به شما تصویری نسبتاً واضحتر ارائه میدهد، PSSR با وجود تار نمودن نسبی تصویر، در بحث Anti-aliasing عملکرد بهتری را از خود نشان میدهد.
بزرگترین مشکل و ضعف PSSR البته، در بحث ذرات کوچک است که آنها را با خطوط دنبالهدار نمایش میدهد، در حالی که TAAU در پردازش این ذرات مشکل خاصی ندارد. برای مثال، در بخش اولیه بازی و در صحنههایی که ذرات و جرقههای آتش دیده میشود، این مشکل بسیار واضح و قابل مشاهده است.
به طور کلی، PSSR تا حدودی بر کیفیت تصویر تأثیر میگذارد و وضوح نرمتری را ارائه میدهد؛ تغییری که در مقایسهها، بهویژه در نمونههای بزرگنمایی شده برای تحلیل، کاملاً قابل مشاهده است. اگرچه در طول گیمپلی و از فاصله دید استاندارد، ممکن است به آن عادت کنید و جلب توجه نکند. برای مقایسه، مشکلات پایداری تصویر در TAAU از فاصله دید معمولی همچنان دیده میشوند، بنابراین PSSR به نسبت، یک ارتقاء بزرگ محسوب میشود. البته این اختلاف در حالت کیفیت (quality mode)، به دلیل وضوح تصویر بالاتر، چندان ملموس نیست.
نکته دیگری که باید در نظر گرفت، این است که PSSR شمار پیکسلهای صفحه را تا حدی کاهش میدهد. فعال کردن این حالت ارتقا مقیاس، به این دلیل که به بخش قابل توجهی از منابع GPU نیاز دارد، باعث میشود که کاهش وضوح تصویر در حین بازی مشاهده شود.
PS5 Pro (حالت عملکردی) | تصویر ۱ | تصویر ۲ | تصویر ۳ |
---|---|---|---|
TAAU زمان عرضه | 1080p | 1080p | 1008p |
TAAU پس از آپدیت | 1080p | 1080p | 1008p |
PSSR پس از آپدیت | 864p | 864p | 864p |
PS5 Pro (حالت کیفیت) | تصویر ۱ | تصویر ۲ | تصویر ۳ |
---|---|---|---|
TAAU زمان عرضه | 1656p | 1584p | 1584p |
TAAU پس از آپدیت | 1656p | 1584p | 1656p |
PSSR پس از آپدیت | 1656p | 1584p | 1440p |
بهطور کلی، به نظر میرسد که محیطهای طبیعی بازی AC Shadows، برای این نوع ارتقا مقیاس پیشرفته مناسب باشند؛ به این معنا که با فدا کردن نسبت کوچکی از وضوح، از پاره پاره شدن تصویر جلوگیری میشود. البته کاربران این امکان را خواهند داشت که هر روش ارتقا مقیاسی را که ترجیح میدهند را آزادانه انتخاب کنند.
متاسفانه، در حالت عملکرد، فعالسازی PSSR تاثیر منفیای روی نرخ فریم خواهد گذاشت، به طوری که افت فریم تا چیزی حدود ۵۰ فریم برثانیه اتفاقی معمول در مناطق پر جزییات خواهد بود. همچنین جابجایی دوربین بالا سرعت بالا نیز باعث میشود افت فریم بیشتر از پیش محسوس شود. برای مثال، با نگاه کردن به مناظر سنگین از لحاظ بصری (مانند محیط شهری)، نگاه کردن به آسمان و سپس محیط اطراف، باعث میشود که نرخ فریم به ترتیب از ۵۷ به ۶۰ و سپس برای لحظهای به ۴۰ کاهش پیدا کند. این مشکل میتوانست با کاهش وضوح به صورت پویا تا حدی مرتفع گردد.
تغییر دیگر این بروزرسانی، برداشته شدن محدودیت ۳۰ فریم برثانیه در محوطه Hideout است که هم اکنون با نرخ ۶۰ فریم برثانیه در حالت عملکرد PS5 Pro قابل کاوش است. البته ممکن است با پیشرفت در داستان و اضافه شدن موارد و ساختمانهای بیشتر به این منطقه، افت فریمهایی نیز مشاهده شود.
همچنین، در این آپدیت، بازتابهای ردیابی پرتو (Ray Tracing) نیز به حالت گرافیکی متعادل اضافه شدهاند. این ویژگی قرار بود در همان زمان عرضه اولیه در دسترس قرار بگیرد، اما به دلیل کمبود منابع و زمان، تنها در حالت کیفیت (quality mode) پیادهسازی شده بود. این ویژگی، بازتابها، خصوصا بازتابهای سطح آب را تا حد قابل توجهی ارتقا میدهد و وجود آن، با وجود برخی مشکلات در پیاده سازی، خالی از لطف نیست.
حالت گرافیکی متعادل، ضمن اضافه شدن بازتابها، پشتیبانی از PSSR را نیز دریافت کرده است که بسیار ناپایدارتر از TAAU در این حالت اجرا میشود. البته، اگر نمایشگر VRR دارید، این مشکلات تا حد زیادی رفع خواهند شد، در غیر این صورت، افت فریم، خصوصا در مرحله اول بازی و شهر کیوتو، بسیار محسوس خواهند بود. هرچند که به طور کلی، در صورت نادیده گرفتن افت فریم، PSSR همچنان کیفیت بهتری نسبت به TAAU ارائه میدهد. محوطه Hideout نیز در حالت متعادل، با نرخ ۴۰ فریم بر ثانیه قابل کاوش خواهد بود که در مقایسه با نرخ ۳۰ فریم پیش از آپدیت، یک بهبود به شمار میرود.
در نهایت، به نظر میرسد که ویژگی PSSR، مشکل عجیبی با HDR دارد، به طوری که برخی عناصر مانند نورپردازی بازی را با مشکلاتی مواجه میکند. البته یوبیسافت اطلاع داده است که این موضوع مربوط به یک باگ بوده و به زودی مرتفع خواهد شد.
به طور کلی، نسخه ۱.۰۲، یک بروزرسانی قابل قبول محسوب میشود. متاسفانه، در حال حاضر نمیتوان گفت که حالت PSSR در این بازی بدون مشکل است و فعال کردن آن بدون در نظر گرفتن برخی از کاستیها، حداقل روی نمایشگرهای بدون VRR، توصیه نمیشود. البته تغییرات حالات گرافیکی متعادل و افزایش نرخ فریم در بخش Hideout، از تغییرات مثبت این آپدیت به شمار میروند.
منبع: گیمفا