در پی گمانهزنیهای اخیر، طرفداران نگران آن هستند که شرکت WWE، بزرگترین برند کشتیکج جهان، امتیاز ساخت بازیهای WWE 2K را از شرکت 2K Sports گرفته و به EA Sports واگذار کند. این نگرانیها با توجه به تحولات اخیر در صنعت سرگرمی و سرمایهگذاریهای عربستان سعودی شدت گرفتهاند.
اینتین – شرکت WWE در حال حاضر بزرگترین نام در دنیای کشتیکج محسوب میشود. این شرکت در سال ۱۹۵۳ تأسیس شده و در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به اوج محبوبیت خود رسید و بهنوعی با سرگرمی جریان اصلی هممرز شد.
در سال ۲۰۲۳ پس از ادغام با سازمان مبارزات ترکیبی UFC، ارزش WWE به ۹.۱ میلیارد دلار رسید و شرکت جدیدی با نام TKO شکل گرفت. در سال ۲۰۱۸ WWE قراردادی با پادشاهی عربستان سعودی امضا کرد تا بهمدت یک دهه چندین رویداد در خاک این کشور برگزار کند. این قرارداد رو به پایان است، اما پیش از آن، خبری غیرمنتظرهای منتشر شد.
ماه گذشته، WWE اعلام کرد که رویداد Wrestlemania، بزرگترین برنامه زنده و پولی این شرکت در سال ۲۰۲۷ برای نخستینبار خارج از خاک ایالات متحده و در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.
این خبر باعث شده تا طرفداران کشتیکج درباره میزان نفوذ عربستان سعودی در تصمیمات WWE و احتمال خرید کامل این شرکت از سوی سرمایهگذاران عربستانی گمانهزنی کنند.
چند روز پیش، شرکت الکترونیک آرتز اعلام کرد که قصد دارد بهصورت خصوصی اداره شود. این شرکت با یک قرارداد خرید اهرمی (تملک اهرمی) به ارزش ۵۵ میلیارد دلار موافقت کرده است (خرید اهرمی بهمعنای خرید مستقیم نیست، بلکه نوعی وام است که خریداران باید در سالهای آینده آن را تأمین مالی کنند).
همین موضوع باعث نگرانی طرفداران شده است، زیرا خریداران ممکن است برای تأمین این مبلغ اقدام به لغو پروژهها، تعطیلی بخشهای مختلف شرکت یا اخراج کارکنان کنند. اما این تنها منبع نگرانی نیست.
ترکیب خریداران شامل صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان سعودی، شرکت Affinity Partners متعلق به جرد کوشنر (Jared Kushner)، و شرکت سرمایهگذاری خصوصی Silver Lake است. البته عربستان سعودی تنها یکی از سهامداران این معامله است، اما پس از نهاییشدن قرارداد، میتواند تأثیر قابلتوجهی بر تصمیمات شرکت داشته باشد.
اگرچه بهنظر میرسد احتمال انتقال امتیاز ساخت بازیهای WWE به شرکت الکترونیک آرتز وجود دارد، اما بازوی سرمایهگذاری عربستان سعودی ممکن است ترجیح دهد وضعیت فعلی حفظ شود. در حال حاضر، مجموعه بازیهای WWE 2K از نظر سودآوری برای شرکت WWE و شرکت Take-Two عملکرد قابلقبولی دارد و دلیلی برای تغییر فوری وجود ندارد.
علاوه بر این، شرکت الکترونیک آرتز ممکن است آمادگی لازم برای اضافهکردن این مجموعه به سبد محصولات خود را نداشته باشد. این شرکت در حال حاضر امتیاز ساخت بازیهای UFC را در اختیار دارد.
الکترونیک آرتز از سال ۲۰۱۴ تاکنون مشغول انتشار بازیهای EA Sports UFC بوده است، اما این بازیها برخلاف مجموعه WWE 2K بهاندازهی کافی موفق نبودهاند که بهصورت سالانه منتشر شوند.
اگر هدف عربستان سعودی از این تغییر، صرفهجویی مالی از طریق همگرایی سرمایهگذاریها باشد، ممکن است در صورت شکست این طرح، پشیمان شود. (با توجه به تجربهای که عربستان سعودی در صنعت بازیهای ویدیویی کسب کرده، احتمالاً در این زمینه با احتیاط بیشتری عمل خواهد کرد).
در نهایت، اگرچه چنین تغییری در حال حاضر در دستور کار نیست، اما در آینده میتواند به واقعیت تبدیل شود. اگر رابطهی میان شرکت Take-Two و WWE دچار تنش شود، سرمایهگذاران عربستانی WWE ممکن است وارد عمل شده و ترتیبات جدیدی را رقم بزنند. با این حال، در حال حاضر جای نگرانی جدی وجود ندارد.
منبع |گیمفا