اعضای استودیو Nightdive درباره دلایل ساخته نشدن ریمستر بازی GoldenEye 007 صحبت کردهاند.
اینتین – استودیو Nightdive که به احیای بازیهای کلاسیک شهرت دارد، فاش کرد که پیشنهاد ساخت نسخه ریمستر بازی GoldenEye 007 با مخالفت شرکت نینتندو مواجه شده و این پروژه در نهایت به سرانجام نرسیده است. مدیرعامل Nightdive این ناکامی را شکستی واقعا دلخراش خواند و دلیل آن را عدم موافقت نینتندو با اعطای مجوز لازم عنوان کرد.
بازی GoldenEye 007 که در دوران کنسول نینتندو ۶۴ منتشر شد، یکی از محبوبترین و تأثیرگذارترین بازیهای تاریخ ویدئو گیم به شمار میرود، اما هرگز یک ریمستر کامل و مدرن از آن عرضه نشده است. حال مشخص شده که این عدم تحقق، ناشی از بیتفاوتی توسعهدهندگان نبوده است.
به نقل از گیماسپات، استودیو Nightdive، با سابقهای درخشان در بازگرداندن بازیهای کلاسیک به کنسولهای مدرن (از جمله Turok، Doom 64 و Quake II)، تلاش کرده بود تا این ریمستر را ممکن سازد. استفن کیک، مدیرعامل این استودیو، در مصاحبهای با وبسایت VGC توضیح داد که تیمش تلاش بسیار زیادی صرف ارائه پیشنهاد این پروژه کرده و یک تیم رویایی را برای تحقق آن گرد هم آورده بود. به گفته کیک، آنها حتی موفق به جلب رضایت اولیه شرکتهای MGM/Eon (صاحبان وقت حقوق جیمز باند) نیز شده بودند.
بااینحال، زمانی که همه چیز برای شروع مهیا به نظر میرسید، مشخص شد که مانع اصلی نینتندو است. کیک شرح داد: «پس از توافق با MGM/Eon، ما آماده شروع بودیم، اما وقتی از آنها پرسیدیم آیا حقوق مربوط به نینتندو را دریافت کردهاند، پاسخ منفی بود. تصور ما این بود که آنها این بخش را حل کردهاند.» درنهایت پاسخ قاطع نینتندو این بود: «هیچ شخص ثالثی هرگز اجازه نخواهد داشت به هیچکدام از داراییهای معنوی نینتندو دست بزند.»
لری کوپرمن، یکی دیگر از مدیران Nightdive، با یادآوری اینکه شرکتشان اولین مجموعهای بود که با عرضه Turok، یک بازی نینتندو ۶۴ را به کنسول سوییچ آورد، افزود: «این اقدام توجه نینتندو را جلب کرد، اما به شکلگیری یک شراکت پایدار منجر نشد.» کوپرمن ضمن اذعان به فلسفه تجاری بسیار موفق نینتندو، دلیل عدم تمایل این شرکت ژاپنی به همکاری را قابل درک دانست، اما بهطور تلویحی از کیفیت نسخه نهایی GoldenEye 007 که در سال ۲۰۲۳ برای سوییچ و ایکسباکس منتشر شد، انتقاد کرد و آن را حداقلی خواند.
گفتنی است که نسخه منتشر شده در سال ۲۰۲۳ بازی GoldenEye 007، که هماکنون در سرویس ایکس باکس گیم پس نیز موجود است، در کنسولهای ایکس باکس از وضوح 4K و نرخ فریم روانتر پشتیبانی میکند، اما فاقد بهبودهای گستردهای است که از یک ریمستر کامل انتظار میرود. سالها پیش نیز یک نسخه کنسل شده از GoldenEye 007 برای کنسول ایکس باکس ۳۶۰ بهصورت آنلاین فاش شده بود که دلیل لغو آن مشکلات مربوط به حقوق و مجوزها عنوان شد. اکنون باتوجهبه خرید استودیوهای MGM توسط آمازون و تغییر در ساختار مالکیت حقوق برند جیمز باند، وضعیت حقوقی این بازی کلاسیک ممکن است بیش از پیش پیچیده شده باشد.
منبع: زومجی