با معنی و داستان ضرب المثل «جنگ زرگری راه انداختن» تو این مطلب همراهمون باشین.
اینتین – درباره ضرب المثل «جنگ زرگری راه انداختن» تو ادامه مطلب بیشتر بخونین:
جنگ زرگری راه انداختن
دعوای ساختگی و جدال الکی بر سر موضوعی فرعی به راه انداختن برای این که یا یک موضوع اصلیتر را به حاشیه ببرند و یا اینکه با ایجاد یک جدال غیرواقعی و مصنوعی سود فراوان ببرند.
به نظر میرسد ریشه این مثل به زمانهای قدیم و روش زرگرها برای سود بیشتر برمیگردد.
به این معنی که هرگاه یک مشتری نزد زرگری میرفت و خواستار زیور یا جواهر معینی میشد، زرگر بهای آن را چند برابر بهای واقعی میگفت و بهشکلی زرگر همسایه را خبر میکرد تا وارد معرکه شود. زرگر دوم همان کالا را به بهایی کمتر اما هنوز بسیار بالاتر از بهای واقعی عرضه میکرد. زرگر اولی با دومی جدال میکرد که میخواهی مشتری مرا از چنگم درآوری و زرگر دومی به او تهمت میزد که میخواهی چیزی را به چند برابر بهای واقعی بفروشی.
مشتری که این دعوا را حقیقی میپنداشت، جواهر را از دومی میخرید و دو زرگر سود بهدستآمده را میان خود تقسیم میکردند.
حکایت این ضرب المثل
داستان ضربالمثل “جنگ زرگری” به زمانی برمیگردد که در گذشتههای دور، زرگران برای فروش جواهرات خود از ترفندهایی خاص استفاده میکردند. در آن زمان، زرگرها برای جلب مشتری و فروش زیورآلات به قیمت بالا، گاهی جنگ و دعواهایی ساختگی به راه میانداختند تا مشتری را فریب دهند.
روزی روزگاری در بازار، دو زرگر با دکانهای روبهروی هم در حال فروش جواهرات بودند. هرکدام از آنها سعی میکردند با قیمتهای بالا، سود بیشتری به دست بیاورند. وقتی مشتریای به دکان زرگری میآمد و درباره قیمت یا کیفیت جواهرات سوال میکرد، زرگر اولی بلافاصله به قیمتهایی بسیار بالا اشاره میکرد. اما در این لحظه، زرگر دومی که از این صحنه آگاه بود، خود را به دکان زرگر اول میرساند و به مشتری میگفت که همان جواهر را با قیمتی کمتر در دکان خود دارد.
در این لحظه، زرگر اول شروع به پرخاش و فریاد زدن به زرگر دوم میکرد که «چطور جرأت میکنی چنین قیمتی را برای جواهرات من بدهی؟» و از این دست اظهارات که نشاندهندهی اعتراض به فروش غیرمنصفانه بود. زرگر دوم نیز در مقابل همینطور شروع به اعتراض میکرد و میگفت: «چطور میخواهی مشتریان را فریب بدهی و جواهرات را به قیمت گزاف بفروشی؟»
این دعوا و جنگ زرگری ادامه پیدا میکرد تا در نهایت، مشتری که به شدت تحت تأثیر این نمایش درگیریها قرار گرفته بود، بدون هیچ سوالی و با تصور اینکه یکی از زرگرها واقعاً در تلاش است تا مشتری را از فریب زرگر دیگر نجات دهد، به دکان زرگر دوم میرفت و جواهر مورد نظر را به قیمت بالاتری از آنچه که باید، خریداری میکرد.
در این حالت، هر دو زرگر سود میبردند و مشتری، چون فریب نمایش را خورده بود، ضرر میکرد. این روش یکی از ترفندهای زرگران برای فریب دادن مشتری و کسب سود بیشتر بود. در نهایت، ضربالمثل “جنگ زرگری” برای توصیف این نوع از درگیریها و فریبها به کار میرود، زمانی که دو طرف به ظاهر در حال دعوا هستند، ولی در حقیقت برای کسب منفعت مشترک، به همکاری پنهانی میپردازند.
انشا با موضوع جنگ زرگری
مقدمه: ضربالمثلها بخش مهمی از فرهنگ ما هستند و در هر کدام از آنها درسهای ارزشمندی نهفته است. یکی از ضربالمثلهای معروف ایرانی، “جنگ زرگری” است. این ضربالمثل به یک موقعیت خاص در زندگی اشاره دارد که افراد یا گروههایی به ظاهر با یکدیگر درگیر و متخاصم هستند، اما در حقیقت هدف اصلی آنها به دست آوردن منفعت مشترک است. ضربالمثل “جنگ زرگری” بهویژه در مواردی که درگیریهای ظاهری و ساختگی برای فریب دادن دیگران صورت میگیرد، کاربرد دارد.
بدنه: در روزگاران قدیم، در مغازههای زرگری که معمولاً در بازارها قرار داشتند، دو زرگر برای جذب مشتری دست به یک ترفند میزدند. هنگامی که یک مشتری به مغازه زرگری اولی میآمد و از قیمت و کیفیت جواهرات سوال میکرد، زرگر به عمد بهای جواهرات را خیلی بیشتر از قیمت واقعی اعلام میکرد. در همین حین، زرگر دوم که در مغازه کناری قرار داشت، از این موضوع مطلع میشد و برای جلب مشتری، به بهانهای به مغازه اول میآمد و قیمتهای خود را به مراتب پایینتر اعلام میکرد. سپس، دو زرگر شروع به جنگ لفظی و توهین به یکدیگر میکردند، به گونهای که مشتری فکر میکرد این دعوا واقعی است و به این ترتیب، به مغازه زرگر دوم میرفت و جواهرات را با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی میخرید.
این جنگهای زرگری در واقع تنها یک ترفند برای فریب دادن مشتری بود. در حقیقت، هر دو زرگر با هم همکاری داشتند و سود را بین خود تقسیم میکردند، در حالی که مشتری سادهلوح، بیخبر از این ماجرا، ضرر میکرد. این رفتار زرگران با هدف فریب و دستیابی به منافع بیشتر برای خود انجام میشد.
نتیجهگیری: ضربالمثل “جنگ زرگری” به ما یادآوری میکند که در زندگی گاهی اوقات درگیریهای ظاهری و دعواهای ساختگی تنها برای فریب دیگران به راه انداخته میشود. در دنیای امروز نیز شاهدیم که برخی افراد و گروهها با ایجاد جنگهای زرگری، قصد دارند دیگران را فریب دهند و از این طریق به اهداف خود دست یابند. بنابراین، این ضربالمثل به ما هشدار میدهد که همیشه باید با دقت و هوشیاری به مسائل نگاه کنیم و در برخورد با چنین موقعیتهایی، به عمق ماجرا پی ببریم تا فریب نخوریم و تصمیمات صحیحی بگیریم. در نهایت، این ضربالمثل ما را به دقت و تفکر بیشتر در مواجهه با مشکلات و درگیریها ترغیب میکند تا از ترفندهای مشابه در زندگی خود جلوگیری کنیم.
منبع | روزانه




