مایکروسافت با تغییر استراتژی خود، دیگر کنسولها را رقیب خود نمیداند. ایکس باکس حالا رقیبان جدیدی در کل صنعت سرگرمی دارد.
اینتین – مت بوتی، رئیس استودیوهای ایکس باکس در گفتوگویی تازه با The New York Times توضیح داده است که مایکروسافت دیگر رقابت خود را در برابر کنسولهای دیگر نمیبیند؛ بلکه هدفش رقابت با کل صنعت سرگرمی است. این مصاحبه همزمان با خبری منتشر شد که بهخودیخود تاریخی است: سری Halo، نماد اصلی ایکس باکس برای اولین بار به پلی استیشن میآید.
بوتی در مورد این تصمیم گفت: «ما سعی داریم مردم را در هر جایی که هستند، ملاقات کنیم. بزرگترین رقیب ما دیگر یک کنسول دیگر نیست. ما حالا با چیزهایی مثل تیکتاک و فیلمها رقابت میکنیم.
استراتژی چندپلتفرمی مایکروسافت پس از فروش کمتر از انتظار کنسولهای ایکس باکس که طبق تخمینها نسبت دو به یک از PS5 عقب ماندهاند حالا به ستون اصلی سیاست تجاری برند تبدیل شده است. تمرکز شرکت بیش از همیشه روی گیم پس و گسترش حضور نرمافزاری است، حتی اگر به قیمت از بین رفتن مفهوم انحصاری بودن تمام شود.
از ابتدای سال ۲۰۲۴، فیل اسپنسر وعده داده بود که فقط چهار بازی از عناوین انحصاری ایکس باکس به پلتفرمهای دیگر خواهند آمد، اما حالا دری باز شده که دیگر بسته نمیشود. از Indiana Jones and the Great Circle گرفته تا Forza Horizon 5 و Gears of War: Reloaded بازیهایی که زمانی نماد قدرت ایکس باکس بودند، حالا در پلی استیشن دیده میشوند. حتی سارا باند، رئیس بخش ایکس باکس بهصراحت گفت: «انحصاری بودن، مفهوم کهنهای است.»
در همان گفتوگو، بوتی به ۹۰۰۰ اخراج اخیر در مایکروسافت نیز اشاره کرد؛ تعدیلهایی که باعث بسته شدن استودیو The Initiative و لغو پروژههایی مانند Perfect Dark و Everwild شد: «اخراجها سخت هستند، اما بخشی از مدیریت کسبوکار ما محسوب میشوند.»
این جمله شاید صادق باشد، اما برای جامعهی بازیکنان، مثل مهر تأییدی بود بر اینکه مایکروسافت بیش از هر زمان دیگری بهدنبال سود، نه خلاقیت است. طبق گزارش بلومبرگ، مدیران ارشد شرکت موظف شدهاند تا حاشیه سودی «بالاتر از میانگین صنعت» ایجاد کنند، فشاری که بسیاری از استودیوهای فرستپارتی را در آستانهی تعطیلی یا ادغام قرار داده است.
بااینحال بهنظر میرسد بخشی از استراتژی جواب داده است. بین آوریل تا جولای، ۶ عنوان از ۱۰ بازی پرفروش پلی استیشن ۵ متعلق به مایکروسافت بودند؛ آماری که نشان میدهد مدل «بازی برای همه پلتفرمها» از نظر مالی کار میکند، حتی اگر طرفداران سنتی ایکس باکس را سردرگم کند اما در طرف مقابل، قیمتها نیز بالا رفتهاند: اشتراک ایکس باکس گیم پس آلتیمیت پنجاه درصد گرانتر شده و قیمت خود کنسولها هم دوبار افزایش یافته است.
منبع: زومجی




