با جواب درس ۴ کار و فناوری ششم با موضوع برنامه نویسی در ادامه همراه ما باشید.
اینتین – در این درس با مفهوم برنامهنویسی آشنا میشویم. برنامهنویسی یعنی نوشتن دستورهای دقیق و منظم برای رایانه تا کاری را انجام دهد. همانطور که در درس قبل یاد گرفتیم الگوریتمها راه انجام کار را نشان میدهند، در برنامهنویسی این الگوریتمها را به زبانی که رایانه بفهمد تبدیل میکنیم تا بتواند مرحلهبهمرحله کارها را اجرا کند.
جواب کار و فناوری ششم/ درس ۴ :: هوش مصنوعی به زبان ساده
جواب کار غیر کلاسی صفحه ۵۰ کار و فناوری ششم
با کمک والدین خود، دو برنامهی هوشمند از میان برنامه های پرکاربرد امروزی مانند جمنای، کوپایلوت، چت جیپیتی یا دیپ سیک را انتخاب کنید. سپس ۲ پرسش یا دستور به برنامهی هوش مصنوعی که انتخاب کردهاید، بدهید. نتیجه را بهصورت زیر در یک برگ گزارش بنویسید و به کلاس ارائه دهید. در گزارش خود به تفاوتهای دو هوش مصنوعی در پاسخ به پرسش هایی که مطرح کردهاید هم اشاره کنید.
نام دانش آموز:
برنامهی هوشمند آزمایش شده:
کاری که انجام دادم:
پاسخ هوش مصنوعی:
آیا پاسخ درست بود؟
این جواب پیشنهادی است و شما میتوانید به عنوان نمونه از جواب زیر استفاده کنید:
نام دانش آموز:
[نام خود را در این قسمت بنویسید]
برنامههای هوشمند آزمایش شده:
جمنای (Gemini) و چتجیپیتی (ChatGPT)
پرسش ها:
پرسش اول: پرسش تاریخی
کاری که انجام دادم: از هر دو هوش مصنوعی پرسیدم: «تخت جمشید کجاست »
پاسخ هوش مصنوعی:
جمنای: پاسخ داد که تخت جمشید (پرسپولیس) در نزدیکی شهر شیراز در استان فارس قرار دارد.
چتجیپیتی: نیز به درستی موقعیت مکانی تخت جمشید در نزدیکی شیراز را ذکر کرد.
آیا پاسخ درست بود؟
بله، پاسخ هر دو برنامه کاملاً دقیق و صحیح بود.
پرسش دوم: درخواست خلاقانه و فرهنگی
کاری که انجام دادم: از هر دو برنامه خواستم: «یک شعر کوتاه دو بیتی در مورد نوروز بنویس.»
پاسخ هوش مصنوعی:
جمنای: رسید آن بهار و به نوروز شاد، که جمشید آن را به ایران نهاد. بپاشید بر دل غبار کهن، که نو گشته گیتی و ایرانوطن.
چتجیپیتی: برآمد بهاران ز خاک دیار، رسیدهست نوروز، این یادگار. دلت شاد و لبت خندان چو گل، که این عید ایران بماند استوار.
آیا پاسخ درست بود؟
بله، هر دو برنامه شعرهای زیبا و مرتبط با فرهنگ ایرانی ارائه دادند.
جواب کار در کلاس صفحه ۵۲ کار و فناوری ششم
هدف: درک نحوهی یادگیری ماشین و الگوریتم های هوش مصنوعی از طریق بازی گروهی.
وسایل لازم: برگه های کوچک، مداد یا خودکار، تابلوی کلاس.
روش اجرا:
۱- تهیهی داده ها:هر دانش آموز روی یک برگه، نام یک حیوان یا شیء ساده (مثل اسب، گربه، کتاب، توپ، کیف) را بنویسد و به معلم تحویل دهد. معلم برگه ها را جمع آوری کرده و یکی را به طور تصادفی انتخاب کند (بدون نشان دادن به کلاس).
۲- پرسش و پاسخ هوشمند: دانش آموزان باید با پرسیدن سؤال های بله/خیر مثل « آیا این حیوان است؟»، « آیا پرواز میکند؟» سعی کنند گزینهی صحیح را حدس بزنند.
معلم فقط با «بله» یا «خیر» پاسخ میدهد.
نتیجه گیری: حال با توجه به شباهت بازی انجام شده با یادگیری ماشین؛ پس از مشورت در گروه خود، توضیح دهید که یادگیری ماشین در هر یک از موارد زیر چگونه عمل میکند؟
◣ طبقه بندی داده ها: …. داده ها را به دو دسته بله یا خیر تقسیم میکند…..
◣ مقایسه شباهت و تفاوت داده ها:…..هوش مصنوعی نیز مانند دانش آموزان با مقایسهی دادهی جدید با دادههای قبلی، شباهتها و تفاوتها را پیدا میکند……
◣ رسیدن از کل به جزء: … با سوالات هدفمند از یک مفهوم کلی به یک جواب جزئی رسیدن…….
◣ یادآوری و یادگیری: ….. دانشآموزان و هوش مصنوعی پاسخهای قبلی را به خاطر میسپارند تا در آینده حدس های دقیقتری بزنند…..
◣ اصلاح پاسخ ها: ……هر پاسخ “خیر” از طرف معلم، مسیر فکری و حدسهای دانشآموزان را اصلاح میکند. در یادگیری ماشین نیز، وقتی الگوریتم یک پیشبینی اشتباه انجام میدهد، خود را اصلاح (تنظیم مجدد) میکند تا خطایش را کاهش دهد. ……
موضوع فعالیت: خلق یک داستان با کمک هوش مصنوعی هدف: تقویت خلاقیت، مهارت نوشتن
و آشنایی با کاربرد هوش مصنوعی در تولید محتوا.صفحه ۵۳ کار و فناوری ششم
۱- یک موضوع مورد علاقه انتخاب کن،
مانند:
نجات جنگل با دستان کوچک من، دوستی من با رودخانه، نجات گوسفندان از سیلاب، کاغذی که میخواست دوباره دفتر شود، راز چشمهی روستا، ماجرای بطری پلاستیکی در شهر، دوستی که به قولش عمل کرد، آخرین قطرهی آب، ماشینی که مرا به گذشته برد، چرا نباید کسی را مسخره کرد؟ اگر یک ربات در کلاس ما بود، اگر من یک مخترع بودم و…
۲- ابتدا فکر کن که دوست داری در داستانت چه اتفاق هایی بیفتد.
این کار را با چند جملهی ساده بنویس.
۳- حالا از یکی از ابزارهای هوش مصنوعی مثل ChatGPT، Gemini، Copilot یا DeepSeek کمک بگیر.
به آن بگو: بر اساس این جمله ها، یک داستان قشنگ برایم بنویس.
۴- اگر از نتیجه راضی نبودی، دوباره بپرس یا بگو مثلاً:
داستان را شادتر کن.
داستان را با یک معما شروع کن.
پایان داستان را جالبتر بنویس.
میخواهم یکی از شخصیتهای داستان من فضانورد باشد.
۵- وقتی داستانت آماده شد، مانند یک قصه گو آن را بلند و شمرده بخوان و از اعضای خانواده بخواه که از آن فیلم بگیرند.
توجه: قسمت بعدی اختیاری است و در صورت تمایل انجام دهید.
۶- وارد سایت app.heygen.com شو و از هوش مصنوعی بخواه تا فیلمی را که از داستانت ضبط کرده ای به زبان دیگری تبدیل کند
(مثلاً انگلیسی، عربی یا فرانسوی).
منبع | همیار