مدیریت زمان یکی از مهمترین مهارتهایی است که دانشآموزها در دوران مدرسه و دبیرستان به آن نیاز دارند. اگر یاد بگیریم چطور وقتمان را بین درسها، سرگرمیها و استراحت تقسیم کنیم، هم استرس امتحانها کمتر میشود و هم فرصت بیشتری برای تفریح و پیشرفت شخصی پیدا میکنیم. در این مطلب با چند تکنیک ساده و کاربردی آشنا میشویم که کمکمان میکند هر روز پربارتر و موفقتر باشیم.
اینتین – یکی از چیزایی که خیلی توی زندگی دانش آموزا مهمه و خیلی وقت ها هم نادیده گرفته میشه، مدیریت زمانه. شاید برای تو هم پیش اومده باشه که صبح تا شب سرت توی مدرسه، کلاس، تکلیف و حتی سرگرمی ها بوده ولی آخر روز نگاه کنی و ببینی هیچ کاری رو درست و کامل انجام ندادی.
این اتفاق برای خیلی ها میفته چون بلد نیستن چطور زمانشون رو مدیریت کنن. مدیریت زمان یعنی اینکه یاد بگیری چطور وقتت رو بین درس، تفریح، استراحت و حتی کارای شخصی تقسیم کنی تا هیچ بخشی از زندگیت لنگ نمونه. اگه بتونی این مهارت رو یاد بگیری، هم از استرس امتحان ها کم میشه، هم توی درس موفق تر میشی و هم وقت بیشتری برای خودت و سرگرمی هات داری.
چرا مدیریت زمان توی مدرسه و دبیرستان اینقدر مهمه؟
زندگی دوران مدرسه و دبیرستان پر از کارهای مختلفه. از صبح زود باید بری مدرسه، بعدش یا کلاس فوق برنامه داری یا تکالیف سنگین و بعضی وقت ها هم میخوای با دوستات وقت بگذرونی یا یه کم بازی کنی. اگه بلد نباشی زمان رو مدیریت کنی، خیلی راحت یا همه وقتت صرف درس میشه و هیچ فرصتی برای خوش گذرونی نمیذاره، یا برعکس، انقدر سرگرمی ها رو جدی میگیری که آخرش کلی درس عقب میفتی. مدیریت زمان کمک میکنه بین همه این کارها تعادل داشته باشی. تازه وقتی این مهارت رو یاد بگیری، نه تنها توی مدرسه بلکه توی کل زندگیت هم به درد میخوره چون یکی از کلیدهای موفقیته.
چطور میشه مدیریت زمان رو یاد گرفت؟
مدیریت زمان چیزی نیست که از همون اول بلد باشی. مثل یه مهارته که باید تمرینش کنی تا به مرور زمان بهتر بشی. خیلی ها فکر میکنن فقط آدم های خیلی منظم یا کسانی که برنامه های سخت گیرانه دارن میتونن زمانشون رو مدیریت کنن، اما این درست نیست. هر کسی با یه سری روش ساده میتونه این کار رو یاد بگیره. نکته مهم اینه که برنامه ای که میریزی باید با شخصیت و سبک زندگیت هماهنگ باشه، چون اگه بخوای یه برنامه غیرواقعی داشته باشی زود خسته میشی و ولش میکنی.
قدم اول: شناختن کارهایی که وقتت رو میگیرن
اولین قدم برای مدیریت زمان اینه که بدونی وقتت کجا میره. خیلی وقت ها ما فکر میکنیم کل روز رو درس خوندیم اما وقتی دقیق نگاه میکنی میبینی نصف وقتت صرف گشتن توی گوشی یا چرخیدن توی اینستاگرام شده. پس بهتره چند روز همه کارهات رو یادداشت کنی تا بفهمی وقتت صرف چه چیزایی میشه. بعد میتونی تصمیم بگیری کجاها لازمه تغییر ایجاد کنی. مثلا اگه دیدی روزی دو ساعت وقتت پای گوشی میره، میتونی نصفش رو برای درس خوندن یا حتی استراحت واقعی بذاری.
قدم دوم: اولویت بندی کارها
یکی از رازهای مدیریت زمان اینه که بدونی کدوم کارها مهم ترن. وقتی همه چیز رو به یک اندازه جدی بگیری، هم گیج میشی و هم وقت کم میاری. باید یاد بگیری اولویت بندی کنی. یعنی کارهایی که خیلی مهمن یا زمان محدودی دارن رو اول انجام بدی و بقیه کارها رو بعد بذاری. مثلا اگه فردا امتحان داری، طبیعتا مرور کردن درس ها از دیدن یه فیلم مهم تره. برای اینکه بهتر بتونی اولویت ها رو تشخیص بدی میتونی کارهات رو به سه دسته تقسیم کنی:
کارهای خیلی مهم و فوری (مثل آماده شدن برای امتحان فردا)
کارهای مهم ولی غیر فوری (مثل خوندن یه کتاب آموزشی)
کارهای سرگرم کننده یا کم اهمیت (مثل بازی کردن یا شبکه های اجتماعی)
وقتی این دسته بندی رو انجام بدی، خیلی راحت میتونی بفهمی الان باید کدوم کار رو بزنی جلو.
قدم سوم: داشتن برنامه ریزی روزانه
هیچ چیزی به اندازه یه برنامه ریزی ساده و روزانه نمیتونه بهت کمک کنه. خیلی ها فکر میکنن برنامه ریزی باید خیلی پیچیده باشه، ولی در واقع هرچی ساده تر باشه، راحت تر میشه بهش پایبند موند. تو میتونی هر شب قبل از خواب یا حتی صبح زود، یه برگه برداری و بنویسی امروز چه کارهایی باید انجام بدم. مثلا ساعت مطالعه، زمان استراحت، زمان ورزش یا حتی وقتی که میخوای با دوستات بگذرونی. اینجوری ذهنت همیشه میدونه قراره چه اتفاقی بیفته و خیلی کمتر دچار آشفتگی میشی.
تکنیک های طلایی برای مدیریت زمان
حالا که درباره اهمیت و قدم های اصلی مدیریت زمان گفتیم، بهتره چندتا تکنیک ساده ولی فوق العاده کاربردی رو هم بشناسیم. این تکنیک ها بهت کمک میکنن راحت تر بتونی زمانت رو مدیریت کنی:
تکنیک پومودورو: یعنی اینکه ۲۵ دقیقه درس بخونی و ۵ دقیقه استراحت کنی. بعد از چهار بار تکرار، یه استراحت طولانی تر داشته باش. این روش باعث میشه هم تمرکزت بالا بره و هم کمتر خسته بشی.
تقسیم کردن کارهای بزرگ به کارهای کوچیک: وقتی یه کار بزرگ مثل خوندن کل کتاب زیست رو جلوت بذاری، ممکنه خیلی زود ناامید بشی. ولی اگه همون رو به بخش های کوچیک تقسیم کنی، انگیزه ات بیشتر میشه.
استفاده از دفترچه یا اپلیکیشن: خیلی از بچه ها دوست دارن از دفترچه استفاده کنن و بعضی ها هم عاشق اپلیکیشن های موبایل هستن. مهم نیست کدوم رو انتخاب کنی، مهم اینه که همیشه برنامه ات جلوی چشم باشه.
استراحت و تفریح هم بخشی از مدیریت زمانه
یکی از اشتباهات رایج اینه که فکر میکنیم مدیریت زمان یعنی فقط درس خوندن و حذف کردن همه خوش گذرونی ها. ولی واقعیت اینه که مغز ما به استراحت و تفریح هم نیاز داره. اگه فقط به خودت فشار بیاری، خیلی زود خسته میشی و حتی همون درس هایی که خوندی رو هم یادت میره. پس توی برنامه ات حتما وقتی برای استراحت، بازی کردن، ورزش یا حتی دیدن یه فیلم بگذار. این کار باعث میشه دوباره انرژی بگیری و با تمرکز بیشتری برگردی سراغ درس ها.
جمع بندی
مدیریت زمان توی دوران مدرسه و دبیرستان یکی از مهم ترین چیزهایی هست که هر دانش آموز باید یاد بگیره. چون زندگی پر از کارهای مختلفه و اگه ندونی چطور وقتت رو تقسیم کنی، خیلی زود یا استرس میگیری یا از درس ها عقب میوفتی. یادمون باشه مدیریت زمان یعنی تعادل بین درس، استراحت و تفریح. با قدم هایی مثل شناختن کارهایی که وقتت رو میگیرن، اولویت بندی کردن، داشتن برنامه روزانه و استفاده از تکنیک هایی مثل پومودورو میتونی خیلی راحت تر موفق بشی. پس از همین امروز شروع کن، حتی با تغییرهای کوچیک، چون همین تغییرهای کوچیک در طولانی مدت تفاوت بزرگی توی زندگیت میسازن.
منبع | نوجوان ها




