آموزشی

با نسل زد آشنا شوید | نسل زد چه ویژگی هایی دارد؟

نسل زد متولدین چه سالهایی هستن؟ نسل زد چه ویزگی هایی دارن؟ چرا انقدر درباره نسل زد این روزها صحبت میشه؟ باهامون همراه باشین تا از این نسل پر سر و صدا براتون بگیم.

به گزارش اینتین، تو این سالها هر کجا میشینیم یا سخن از نسل زد در میانه یا خود نسل زدی ها راجع به خودشون صحبت میکنن. همینطور شاهد این هم هستیم که نسل y یعنی نسل قبلی زد، یا تحسینشون میکنن یا از دستشون غر میزنن. اما به راستی که نسل زد چه کسانی هستن که انقدر نقل محافلن؟

نسل زد چه کسانی هستن؟

نسل زد یا زومر ها نسلی هستن که تو دنیای کامپیوترها و شبکه های اجتماعی چشم به جهان گشودن. کلا مدل بزرگ شدنشون از زمین تا آسمون با نسل قبلی خودشون یعنی y ها فرق داره.

نسل زد متولدین چه سالهایی هستن؟

براساس اطلاعاتی که مجمع جهانی اقتصاد داده نسل زد از متولدین سال ۲۰۰۰ میلادی تا ۲۰۱۰ میلادی هستن. یعنی متولدین ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹ شمسی خودمون. به خاطر همینه که تو ایران به نسل زد دهه هشتادی ها هم میگن.

حالا این نسل زد چه ویژگی ها دارن که انقدر تو بحث ها ازشون صحبت میشه؟

همانطور که گفتیم دنیای که این نسل توش متولد شده، دنیای متفاوتی هست. شاید بشه گفت تو این دوران جهان تعریف دیگه ای پیدا کرده. اگر نسل های قبلی با کتاب، فیلم و سفر میتونستن کره زمین رو بشناسن، این نسل فقط با یه سرچ ساده میتونه درباره همه چیز سر درمیاره و نیازی نیست سختی نسل های قبلی رو تجربه کنه.

همین متفاوت بودن دنیای نسل زد، خودشون رو هم خیلی متفاوت کرده. تو ادامه این مطلب ۷ تا از ویژگی های مهم نسل زد رو با هم می خونیم.

نسل زد

۱. علاقه شدید به ارتباطات مجازی و رسانه‌های دیجیتال

این نسل علاقه زیادی به ارتباطات مجازی و رسانه‌های دیجیتال دارن و دوست دارند همه کارهای خود را به صورت آنلاین انجام بدن. خب کار راحت تری هم هست، به جای اینکه بکوبی تا بازار بری و خرید کنی، لم میدی تو خونه هر چی دوست داری، اینترنتی سفارش میدی تا برات بیارن. جالبه که بدونین به خاطر همین ویژگی ای که نسل زد داره بهشون شهروندان دیجیتالی میگن.

۲. طرفداری از خلاقیت و نوآوری

یه کار دیگه ای که این نسل دوست داره، اختراع کردنه. چرا؟ چون دنبال اینکه یه راهی پیدا کنه تا همه چیز خیلی راحت انجام بشه. به خاطر همین بیشتر از اینکه دنبال کار باشن و بخوان کارمند بشن، یه راهی رو اختراع میکنن که راحت تر هم پول دربیارن و هم کارشون سریع تر انجام بشه. علاوه بر این به شدت هم علاقه دارن که ساختارها رو به هم بریزن و کاملا یونیک و منحصر به فرد باشن.

۳. اظهارنظرها و احساسات شخصی به صورت آزاد (آزادی بیان)

یه نکته دیگه ای که راجع به این نسل خیلی به چشم می خوره طرفداری زیادشون از آزادی بیان هست. این نسل سعی میکنه مطالبه گر باشه و صدای خودش رو به جامعه برسونه.

۴. اعتقاد جدی به گفتگو و مذاکره برای بهبود وضعیت

یکی دیگه از ویژگی های خوب این نسل اینکه به شدت به تعامل و گفتگو اعتقاد دارن و میگن از این طریق میشه اوضاع رو بهتر کرد. همینطور سعی میکنن به نظرات مخالف خودشون احترام بذارن و پذیرش هم در این رابطه داشته باشن.

۵. واقع‌بینی و درک واقعیت

بچه های این نسل به واقعیت و واقع‌بینی علاقه خاصی دارنن و چندان رویاباف نیستن. شاید به خاطر همین هم هست که تو دوران نسل زد خیلی فیلم ها و کتاب هایی مثل هری پاتر و ارباب حلقه ها بلد نشدن و بیشتر نسل y ها باهاشون ارتباط گرفتن. فیلم ها و کتاب هایی که بچه های نسل زد می خونن بیشتر بر مبنای واقعیته و خیلی از فانتزی بازی خوششون نمیاد.

۶. تعهد به اصول اخلاقی

مسائل اخلاقی،‌موضوعاتی مثل حقوق بشر، حقوق حیوانات و محیط زیست خیلی برای این نسل اهمیت داره. همینطور این نسل به نسب نسل های گذشته شون سبک زندگی سالم تری دارن و کمتر به سمت مصرف سیگار و … رفتن.

۷. نیاز به باور و اعتماد

در آخر هم این نسل چون هنوز جوان هست نیاز به باور و اعتماد خانواده ها و جامعه داره تا بتونه توانایی ها و قابلیت های خودش رو شکوفا بکنه.

نظر شما درباره این نسل چیه؟ اگر خودتون نسل زد هستین، بیاین تو کامنت ها بگین ما کدوم ویژگی تون رو جا انداختیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا