نیل نیوبن، طی مصاحبهای در مراسم جوایز بازیهای بفتا در لندن، ضمن صحبت از پروژه Pixel Pack، نسبت به تأثیر هوش مصنوعی بر بازیگران و توسعهدهندگان واکنش نشان داد.
اینتین – اوایل امسال، نیل نیوبن از پروژهای به نام پیکسل پک (Pixel Pack) رونمایی کرد. این پروژه در مورد تشکیل یک گروه یا مجموعهایه از بااستعدادترین بازیگران و صداپیشهها در دنیای بازیهای ویدیویی است. هدف از پیکسل پک، نمایش و شناساندن بهتر بازیگران حاضر در بازیهای ویدیویی، مقابله با استفادهی فزاینده از هوش مصنوعی و ایجاد منبعی الهامبخش برای جامعه گیمرها و بازیگران بوده است.
نیل نیوبن، بازیگر آثاری از جمله Detroit: Become Human، Resident Evil و Baldur’s Gate 3، در مصاحبه جدید خود گفت:
ما داریم بررسی میکنیم که چطور میتوانیم از موج حمایت و حسننیتی که الان نسبت به ما وجود دارد استفاده و آن را به نیرویی مثبت تبدیل کنیم. همچنین ما به دنبال حمایت از بازیگران، مخصوصاً در حوزه بازیهای ویدیویی، هستیم تا حقشان پایمال نشود. بخش بزرگی از این مسئله، دربارهی شروع گفتوگوهاست برای اینکه از هوش مصنوعی بهجای بازیگران استفاده نشود. بازیگران بازیهای ویدیویی هم فقط صداپیشه نیستند چون ما داریم کاری در همان سطح فیلم، تلویزیون و تئاتر را انجام میدهیم. دغدغهی اصلی این است که استفادهی بیش از حد یا غیرمنصفانه از AI، احتمالاً باعث بیکار شدن این افراد بشود. راجع به بازیگرانِ هوش مصنوعی (AI performers) خیلی حرف زده میشود و این موضوع واقعاً خیلی خستهکننده شده. مشکل اصلی آگاهی است. مردم باید متوجه بشوند این بازیگران کارهای فوقالعاده و خیلی سختی انجام میدهند، بنابراین شایستهی احترام و قدردانی هستند.
به گفته نیوبن، یکی از اهداف اصلی پروژه Pixel Pack کمک به ورود افراد به صنعت بازیهای ویدیویی با هر پیشزمینهای است. برای رسیدن به این هدف، اعضای این گروه از طیف وسیعی از متخصصان، مانند هنرمندان موشن کپچر و صداپیشگان، اجراکنندگان نقش موجودات خیالی و متخصصان ضبط حرکات (Performance Capture) تشکیل شده است.
نیوبن در ادامه پیرامون استفاده از هوش مصنوعی برای تقلید و جایگزینی بازیگران گفته است:
به نظر اصل ماجرا این است که آگاهی ایجاد کنیم و بگوییم که این کار (جایگزینی AI با بازیگر واقعی) اصلاً قابل قبول نیست. این خود بخش بزرگی از مبارزه به حساب میآید. قدرت واقعی دست گیمرها است. اگر آنها نپذیرند، استودیوها مجبور میشوند مسیرشان را عوض کنند. آیا گیمرها واقعاً از اجراهای ضعیف و سطح پایین AI راضی خواهند بود؟ به نظر من، در حال حاضر روایت داستان به اندازهی گیمپلی مهم است. قبلاً گیمپلی اصل کار بود و داستان مهم نبود یا کمرنگتر بود. اما امروزه مردم گیمپلی و داستان خوب را در کنار هم میخواهند.
نیل نیوبن معتقد است برخی ویژگیها وجود دارند که هوش مصنوعی قادر به بازتولید آنها نیست. این شامل برخی نقصهای طبیعی انسانها است که گاهی منجر به اتفاقات خوشایند و غیرمنتظرهای میشوند. نیل در این باره گفت:
نمیتوان آن را بازتولید کرد. نمیتوان با نرمافزار آن را خلق کرد، واقعاً نمیشود.